Zwrot prezentu
Po Wigilii jednym z najczęściej zadawanych pytań jest, czy można zwrócić nietrafiony prezent świąteczny. Odpowiedź zależy od tego, gdzie prezent był kupiony.
Prezent kupiony w sklepie internetowym
Prezent kupiony online można zwrócić bez podania przyczyny zwrotu w terminie 14 dni od dnia jego faktycznego dostarczenia. Jeśli produkt nie został dostarczony, bieg terminu zaczyna się od dnia zawarcia umowy. Najczęściej jednak mamy do czynienia z doręczeniem towaru. Podkreślenia wymaga, że termin jest liczony od dnia, gdy towar został faktycznie doręczony, nie zaś od dnia jego wysłania, zapakowania lub dostarczenia do paczkomatu lub innego punktu odbioru osobistego.
Prawo do odstąpienia od umowy może jednak być wyłączone z mocy ustawy w razie nabycia określonych towarów lub usług, np. usług hotelarskich, gastronomicznych, przewozu rzeczy lub dostawy produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia lub wykonanych na specjalne zamówienie.
Sprzedawca nie może warunkować skuteczności oświadczenia o odstąpieniu od umowy od podania przyczyny skorzystania z tego uprawnienia. W praktyce czasami sprzedawcy proszą o podanie przyczyny odstąpienia od umowy, ale w razie odmowy udzielenia przez kupującego odpowiedzi na to pytanie, sprzedawca nie może uchylić się od przyjęcia towaru i zwrotu płatności za zamówienie.
Jeśli sprzedawca nie powiadomił kupującego o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia doręczenia towaru, prawo to wygasa po dopiero upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu przewidzianego na zasadach ogólnych (14 lub 30 dni). Za wystarczające uznaje się poinformowanie kupującego o uprawnieniu w regulaminie sklepu internetowego, w treści wiadomości poczty elektronicznej potwierdzającej zamówienie lub dostawę albo przez dołączenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy do wiadomości poczty elektronicznej albo przesyłki.
Zasadniczo zwrot pieniędzy powinien nastąpić w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca może jednak wstrzymać się ze zwrotem do czasu otrzymania przesyłki ze zwracanym towarem. Co istotne, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w takiej samej formie, w jakiej była dokonana płatność za zamówienie.
Zwracany produkt nie może jednak nosić śladów użytkowania, zużycia i nie może być uszkodzony przez kupującego.
Prezent kupiony w sklepie stacjonarnym
Jeśli prezent został kupiony w sklepie stacjonarnym, możliwość jego zwrotu zależy od przyjętej przez sprzedawcę praktyki. Zgodna z prawem jest odmowa przyjęcia zwrotu lub zaoferowanie zniżki na inny produkt lub karty podarunkowej.