NEWSLETTER

Kancelaria Adwokacka adw. dr Joanna Kaźmierczak​

Warunki ogólne

OGÓLNE ZASADY
świadczenia usług prawnych w Kancelarii Adwokackiej adw. dr Joanny Kaźmierczak

§ 1
Postanowienia ogólne

1. Ogólne zasady regulują warunki świadczenia usług prawnych w jednoosobowej działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG pod nazwą Kancelaria Adwokacka adw. Joanna Kaźmierczak (zwaną dalej: Kancelarią), NIP 7272691996, REGON 365128160 z siedzibą w Łodzi przy ul. Piramowicza 15 lok. 17 (90-254 Łódź) na rzecz Klientów. Klientem może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

2. Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie prawa polskiego. Kancelaria nie świadczy usług prawnych w zakresie wymagającym znajomości prawa obcego. Jeśli uzyskanie usługi prawnej dotyczącej prawa obcego jest konieczne do wykonania zleconej usługi prawnej, Klient zostanie niezwłocznie powiadomiony o konieczności zaangażowania przez niego prawnika mającego stosowną wiedzę z zakresu prawa obcego. Prawnik mający wiedzę z zakresu prawa obcego w razie przyjęcia zlecenia od Klienta nie jest podwykonawcą Kancelarii, a ta nie ponosi odpowiedzialności za świadczone przez niego usługi, ani także za usługę świadczoną przez Kancelarię w zakresie, w jakim jej treść, wynik, sposób, czas realizacji lub wykonanie zależą od usługi prawnika mającego wiedzę z zakresu prawa obcego.

3. Niniejsze ogólne zasady stanowią integralną część umowy o świadczenie usługi prawnej zawieranej między Kancelarią a Klientem w zakresie, w jakim nie zostały wyraźnie wyłączone lub zmodyfikowane w jej treści.

4. Ogólne zasady wiążą Klienta, jeśli przed zawarciem umowy o świadczenie usługi prawnej zostały mu doręczone na piśmie, udostępnione drogą elektroniczną lub jeśli podczas zawierania umowy poczyniono wyraźne odesłanie do ich stosowania ze wskazaniem, że zostały opublikowane na stronie internetowej Kancelarii i mogą być z niej pobrane.

5. Na potrzeby świadczenia usługi prawnej przez Kancelarię wyłącza się stosowanie wzorców umownych przyjętych przez Klienta w zakresie, w jakim mogłyby znaleźć do jej niej zastosowane. Wprowadzenie do umowy o świadczenie usługi prawnej postanowień sprzecznych z niniejszymi ogólnymi zasadami wymaga wyraźnego potwierdzenia przez Kancelarię.

§ 2
Zawarcie i zakres umowy o świadczenie usługi prawnej

1. Umowa o świadczenie usługi prawnej może być zawarta na piśmie lub w każdej innej, dowolnej formie, w tym dokumentowej (np. za pośrednictwem poczty elektronicznej), ustnej (np. telefonicznie) lub konkludentnej (dorozumianej), przez wymianę oświadczeń woli obu stron umowy dookreślających co najmniej strony, przedmiot, zakres usługi oraz wynagrodzenie za jej wykonanie. Ustalenie wynagrodzenia za wykonanie usługi może nastąpić także przez odesłanie do niniejszych ogólnych zasad. Jeśli nie zostało wyraźnie zastrzeżone w umowie, że usługa prawna zostanie wykonana nieodpłatnie, Kancelarii należy się wynagrodzenie za jej wykonanie. W razie wątpliwości co do wysokości wynagrodzenia i reguł jego obliczania należy stosować niniejsze ogólne zasady.

2. Niezależnie od wybranej przez strony formy umowy o świadczenie usługi prawnej, jej zawarcie wymaga każdorazowo przyjęcia zlecenia przez Kancelarię. W razie zawarcia umowy o świadczenie usługi prawnej w sposób konkludentny (dorozumiany), przyjęcie zlecenia polega na przystąpieniu do wykonania umowy.

3. Kancelaria wykonuje usługę tylko w zakresie wyraźnie zleconym przez Klienta oraz zaakceptowanym przez Kancelarię. Kancelaria nie jest zobowiązana do wykonywania usługi w zakresie związanym ze zleconą usługą, ale nieobjętym wprost treścią umowy, w szczególności przyjęcie zlecenia wykonania usługi prawnej nie pociąga za sobą przyjęcia także zlecenia wykonania usługi z zakresu prawa podatkowego, księgowości lub innej powiązanej. Przyjęcie zlecenia reprezentacji w toku postępowania przed organem ścigania, państwowym lub samorządowym ogranicza się do sprawy oraz instancji, które są wprost w tym zleceniu wymienione. Prowadzenie wszystkich spraw Klienta jest możliwe tylko wtedy, gdy zostanie to wyraźnie uzgodnione w umowie.

4. Strony mogą zmieniać zakres świadczonej usługi prawnej przez zgodne porozumienie zawarte w formie, w jakiej strony zawarły pierwotną umowę.

5. Art. 682 i 3854 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (tj. z dnia 2.08.2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1610) nie znajdują zastosowania.

6. Kancelaria świadczy usługi prawne tylko na rzecz Klienta, z którym została zawarta umowa. Jeśli usługa prawna dotyczy podmiotu trzeciego, może on skorzystać z niej tylko za zgodą i wiedzą Kancelarii. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za następstwa skorzystania przez osobę trzecią z usługi świadczonej na rzecz Klienta. Jeśli Klient przed zleceniem usługi prawnej wskazał osobę trzecią, na rzecz której ma być ona wykonana, powstały między osobą trzecią a Kancelarią stosunek prawny regulują niniejsze zasady ogólne świadczenia usług, a w zakresie w nich nieuregulowanym lub pozostającym poza zakresem swobody kontraktowej – powszechnie obowiązujące przepisy prawa. W takim przypadku Klient ponosi odpowiedzialność wobec Kancelarii za zapłatę wynagrodzenia oraz zwrot kosztów na rzecz Kancelarii przez osobę trzecią, jak i zwolni Kancelarię oraz jej wspólników, pracowników i współpracowników z odpowiedzialności wychodzącej poza zakres postanowień umowy z Klientem i niniejszych ogólnych zasad.

7. Za usługę prawną należy poczytać świadczenie zindywidualizowane, udzielane na rzecz konkretnego podmiotu na podstawie przedstawionego przez niego stanu faktycznego, udzielonych informacji, przedłożonych dokumentów lub innych nośników informacji oraz dowodów. Za usługę prawną nie uważa się treści, które są udostępniane na stronie internetowej Kancelarii.

8. Kancelaria może odmówić zawarcia umowy o świadczenie usługi prawnej z ważnych powodów. Za ważny powód odmowy zawarcia umowy o świadczenie usługi prawnej uważa się, w szczególności: zaleganie z zapłatą wynagrodzenia za wykonane usługi, konflikt interesów, niewypłacalność Klienta lub wątpliwości co do możliwości uiszczenia przez niego wynagrodzenia za usługę prawną. Kancelaria zastrzega sobie wyłączne prawo do rozstrzygania kwestii konfliktu interesów z uwzględnieniem zasad etyki zawodowej adwokatów i radców prawnych, a także uzasadnionych interesów Klienta i Kancelarii. Jeśli od ostatniej czynności albo wystawienia ostatniego rachunku poświadczającego sprzedaż usług (faktury lub paragonu) minął co najmniej rok, przyjmuje się co do zasady, że z punktu widzenia oceny, czy zachodzi konflikt interesów, podmiot ten przestał być klientem Kancelarii.

§ 3
Obowiązki Klienta

1. W ramach umowy o świadczenie usługi prawnej Klient jest zobowiązany do:

a) zapewnienia swobodnego dostępu do wszelkich informacji, danych i dokumentów, które mają lub mogą mieć znaczenie dla wykonania zleconej usługi i innych zobowiązań określonych w umowie,
b) niezwłocznego informowania Kancelarii o wszelkich istotnych zmianach lub nowych okolicznościach mających lub mogących mieć znaczenie dla wykonania zleconej usługi oraz innych zobowiązań określonych w umowie,
c) współpracy z Kancelarią w celu sprawnego wykonania umowy,
d) przedstawiania informacji, danych i dokumentów odpowiadających prawdzie.

2. Udostępnienie informacji, danych lub dokumentów Kancelarii następuje na piśmie, pocztą elektroniczną, ustnie albo w inny sposób, o ile jest to uzasadnione okolicznościami lub ich charakterem. Kancelaria może wyznaczyć Klientowi sposób przekazania informacji, danych i dokumentów.

§ 4
Wykonanie usługi

1. Kancelaria świadczy usługi prawne, zachowując należytą staranność oczekiwaną od podmiotu profesjonalnie świadczącego tego rodzaju usługi, w szczególności przestrzega zasad wynikających z ustaw regulujących wykonywanie zawodu adwokata i radcy prawnego oraz innych obowiązujących norm prawnych.

2. Kancelaria świadczy usługi prawne na podstawie informacji i dokumentów otrzymanych od Klienta. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za prawdziwość, kompletność, aktualność i rzetelność przekazanych dokumentów i informacji, a także ze skutki wynikłe z uwzględnienia informacji i dokumentów, które okazały się nieprawdziwe, niekompletne, nieaktualne lub nierzetelne, podczas świadczenia usługi prawnej.

3. Informacje, dokumenty i inne dane ujawnione przez Klienta w związku z wykonywaniem przez Kancelarię usług są objęte tajemnicą zawodową. Zobowiązanie do zachowania tych informacji, dokumentów i danych nie jest ograniczone w czasie i spoczywa na wszystkich osobach zaangażowanych w świadczenie usługi prawnej, w tym na personelu i innych niż adwokat lub radca prawny prowadzący sprawę współpracownikach.

4. Kancelaria jest zobowiązana do wdrożenia i przestrzegania przepisów ustawy z 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z tą ustawą Kancelaria jest zobowiązana do wdrożenia środków bezpieczeństwa finansowego wobec Klienta, w szczególności obowiązku identyfikacji i weryfikacji tożsamości Klienta i jego przedstawicieli, reprezentantów lub innych osób działających w jego imieniu, beneficjenta rzeczywistego, uzyskiwania informacji o powiązaniach Klienta z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne. Obowiązek ten obejmuje również zawiadomienie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Na żądanie Kancelarii Klient jest zobowiązany przedstawić żądane informacje i dokumenty określone w ustawie, w szczególności wypełnić i odesłać do Kancelarii ewentualne formularze mające na celu pozyskanie powyższych danych i aktualizować na bieżąco zawarte w nim informacje. Kancelaria zastrzega sobie prawo do nierozpoczynania wykonywania usług albo do ich zawieszenia, jeżeli nie otrzyma powyższych informacji i dokumentów.

5. Klient przyjmuje do wiadomości, że zlecona usługa prawna nie jest zobowiązaniem do osiągnięcia określonego rezultatu, lecz tylko do starannego działania. Klient przyjmuje też do wiadomości, że wcześniej osiągnięte przez Kancelarię rezultaty usług prawnych, które były świadczone na jego rzecz lub na rzecz osób trzecich, nie gwarantują takich samych efektów wykonania zleconej przez niego usługi prawnej. Klient przyjmuje także, że wynik zleconych postępowań toczących się przed organami ścigania lub organami państwowymi albo samorządowymi jest trudny do przewidzenia, a każda sprawa powinna być oceniana indywidualnie.

6. Podczas wykonywania zleconej usługi Kancelaria według swojego uznania decyduje o sposobie jej realizacji, z uwzględnieniem przede wszystkim obowiązujących przepisów, zasad etyki oraz standardów wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego, a także o ile uzna to za celowe, dopuszczalne i możliwe, wskazówek Klienta.

7. Decyzje co do organizacji, sposobu, terminu wykonania usługi prawnej i zaangażowania w jej wykonywanie osób współpracujących z Kancelarią są podejmowane swobodnie przez Kancelarię. Klient zgadza się, że do decyzji Kancelarii należy wybór prawników oraz asystentów prawnych, którzy uczestniczą w świadczeniu zleconej usługi prawnej.

8. Strony ustalają, że w braku wyraźnego wyznaczenia przez Klienta osoby, która działając w jego imieniu i na jego rzecz może zmieniać zakres zlecenia usługi prawnej i udzielać Kancelarii wiążących wskazówek co do sposobu jej wykonania, przyjmuje się, że każda osoba zatrudniona lub współpracująca z Klientem albo działająca w jego organach albo w ramach organizacji Klienta lub jego spółek powiązanych została przez niego upoważniona do dokonywania powyższych czynności.

9. Kancelaria może zażądać od Klienta uiszczenia w dowolnej chwili od zawarcia umowy o świadczenie usługi prawnej do jej wykonania zaliczek na poczet wynagrodzenia za jej wykonanie. Wysokość zaliczek odpowiada przedmiotowi zlecenia i przewidywanemu nakładowi pracy Kancelarii. Wpłacone zaliczki na poczet wynagrodzenia za wykonanie usługi prawnej są rozliczane bez odsetek po zakończeniu świadczenia tej usługi prawnej, w związku z którą zostały uiszczone.

10. Klient wyraża zgodę na korzystanie podczas świadczenia przez Kancelarię zleconej usługi prawnej z elektronicznych urządzeń i środków porozumiewania się na odległość, narzędzi teleinformatycznych i na przechowywanie danych z użyciem elektronicznych urządzeń lub nośników oraz z wykorzystaniem zewnętrznych baz i dostawców usług. Klient ma świadomość ryzyka związanego z korzystaniem z powyższych urządzeń, środków i usług, a także rozumie, że wiąże się to z zaangażowaniem podmiotów trzecich w świadczenie usług. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za szkodę spowodowaną korzystaniem z wyżej opisanych elektronicznych środków porozumiewania się na odległość, narzędzi teleinformatycznych, i usług komunikacji lub przechowywania danych przez podmioty trzecie, w szczególności za zniekształcenie lub utratę informacji, naruszenie tajemnicy adwokackiej lub radcowskiej, nieupoważniony dostęp osób trzecich, brak dostępności albo opóźnienia.

11. Klient prowadzący działalność gospodarczą wyraża zgodę na powoływanie się w celach marketingowych przez Kancelarię na fakt świadczenia na jego rzecz usług prawnych w materiałach i informacjach marketingowych, w tym na stronie internetowej i aplikacjach Kancelarii. Zgoda obejmuje też upoważnienie do zamieszczenia logotypu Klienta w tych miejscach w celach marketingowych.

§ 5
Wynagrodzenie za usługę prawną i zwrot kosztów lub wydatków

1. Strony każdorazowo przed zawarciem jednorazowej lub stałej umowy o świadczenie usługi prawnej ustalą wysokość wynagrodzenia należnego na rzecz Kancelarii z tytułu jej wykonania.

2. Wynagrodzenie Kancelarii za wykonanie usługi prawnej może być określone ryczałtowo, według iloczynu stawki godzinowej oraz liczby godzin poświęconych na jej wykonanie albo metodą mieszaną, tj. częściowo ryczałtowo i częściowo według stawki godzinowej. W razie wątpliwości co do wyboru sposobu określenia wynagrodzenia przyjąć należy, że strony uzgodniły wynagrodzenie godzinowe. Stawka godzinowa wynagrodzenia za usługę prawną wynosi 300 PLN netto w przypadku usług świadczonych w języku polskim i 250 EUR netto w przypadku usług świadczonych w języku angielskim. Do stawki godzinowej należy doliczyć podatek VAT według stawki obowiązującej na dzień wystawienia faktury lub paragonu. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami stawka podatku VAT dla usług prawnych wynosi 23%.

3. W razie uzgodnienia przez strony wynagrodzenia godzinowego lub mieszanego Klient otrzyma jednocześnie z paragonem lub fakturą za wykonaną usługę wykaz zawierający opis wykonanych przez prawników czynności wraz z wyszczególnieniem poświęconego na te czynności czasu (z dokładnością do 15 minut) i z podziałem na poszczególne dni świadczenia usługi. Czas poświęcony na wykonanie usługi prawnej przez asystentów jest podawany zbiorczo w zaokrągleniu do 15 minut za cały okres jej wykonywania.

4. Stawki godzinowe są aktualizowane najczęściej pod koniec każdego roku kalendarzowego ze skutkiem na kolejny rok kalendarzowy. Jeśli jednak sytuacja gospodarcza to uzasadnia, zmiana stawek godzinowych może następować częściej niż raz na rok. O nadchodzącej zmianie stawek godzinowych zawiadamia się Klienta z dwutygodniowym wyprzedzeniem w trybie określonym w § 11 niniejszych ogólnych warunków. Postanowienia regulujące stawkę godzinową w zmienionej wysokości stają się skuteczne w stosunku do Klienta w odniesieniu do zarówno już uzgodnionych i realizowanych jak również przyszłych usług prawnych z dniem wejścia w życie zmienionych warunków ogólnych.

5. Jeśli usługa prawna polega na reprezentacji Klienta w postępowaniu przed organem ścigania, państwowym lub samorządowym, wynagrodzenie należne Kancelarii nie może być niższe niż minimalne wynikające z Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1800 z późn. zm.) za sprawę danego rodzaju. W razie uznania przez organ ścigania lub organ państwowy zasadności stosowania wielokrotności minimalnej stawki adwokackiej za reprezentację strony w postępowaniu, Klient jest zobowiązany do zapłaty wielokrotności wynagrodzenia zgodnie z orzeczeniem organu państwowego, chociażby umowa zawarta z Klientem przewidywała niższą stawkę wynagrodzenia.

6. Strony mogą postanowić, że Klient w razie zasądzenia dochodzonego roszczenia, uwzględnienia żądania, uzyskania oczekiwanego rezultatu postępowania sądowego lub administracyjnego albo osiągnięcia ustalonego efektu dokonywanej czynności prawnej zapłaci Kancelarii success fee, czyli dodatkowe wynagrodzenie od części, w jakiej sąd lub inny organ państwowy albo samorządowy uwzględnił żądanie Klienta. Wysokość success fee jest ustalana indywidualnie w umowie z Klientem. Success fee jest płatne w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia lub wykonania czynności prawnej, z którą było powiązane dochodzone żądanie lub oczekiwany rezultat. Strony nie mogą ustalić, że sucess fee jest jedynym sposobem rozliczenia za wykonaną usługę prawną. Success fee podlega zwiększeniu o wartość podatku VAT.

7. Kancelaria nie jest zobowiązana do uiszczania za Klienta żadnych kosztów sądowych, opłat skarbowych lub innych wydatków związanych ze świadczeniem pomocy prawnej, np. kosztów tłumaczeń, opłat skarbowych, kosztów notarialnych, ekspertyz, opinii, przesyłek kurierskich, noclegów, przejazdów, podatków od dokonywanych czynności cywilnoprawnych, itp. W wypadku jednak poniesienia kosztów lub wydatków w związku z wykonywaniem usługi prawnej dla Klienta, Kancelarii przysługuje również poza wynagrodzeniem prawo do domagania się ich zwrotu w pełnej wysokości. Wydatki oraz koszty poniesione w interesie Klienta są zwracane na podstawie rachunków, faktur lub innych dokumentów stanowiących dowód ich poniesienia. Jeśli z umowy między Klientem a Kancelarią wynika, że koszty i wydatki związane ze świadczeniem pomocy prawnej mają być tymczasowo poniesione przez Kancelarię, może ona zwrócić się do Klienta o wypłacenie na ten cel zaliczki w stosownej wysokości.

8. Kancelarii przysługuje także zwrot poniesionych kosztów wykonania usługi prawnej, które obejmują w szczególności koszty: wykonanych połączeń telefonicznych, zleconych usług pocztowych, wykonanych kserokopii dokumentów, utrwalania lub zwielokrotniania elektronicznych kopii dokumentów, kosztów komunikacji faksowej i e-mailowej, kosztów zakupu materiałów potrzebnych do wykonania zleconej usługi.

9. Klient zwalnia Kancelarię ze zobowiązań, które zostały zaciągnięte w stosunku do osób trzecich w celu należytego wykonania zleconej usługi.

§ 6
Rozliczenie usługi

1. Klient zobowiązany jest do poinformowania Kancelarii o prowadzeniu przez niego działalności gospodarczej, o swoim statusie podatkowym i nadanym numerze NIP.

2. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej otrzymują paragon fiskalny. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą otrzymują fakturę. W zależności od tego, czy faktura obejmuje wynagrodzenie, czy też rozliczenie kosztów, a także w zależności od statusu podatkowego Klienta, do kwot ujętych w fakturze może być doliczony podatek VAT.

3. W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego rozliczenie usługi następuje z góry przy zawarciu umowy, chyba że strony zgodzą się na rozłożenie płatności za wynagrodzenie na raty. Rozliczenie usług w przypadku umówienia wynagrodzenia godzinowego następuje na podstawie faktury VAT, wystawianej w terminie 7 dni po zakończeniu usługi albo – w przypadku zlecenia stałej obsługi – w okresach miesięcznych, na koniec miesiąca kalendarzowego, chyba że charakter zlecenia uzasadnia inny okres rozliczeniowy, który zostanie uzgodniony przez strony. Faktury są płatne w terminie 14 dni od ich dostarczenia Klientowi przelewem na numer rachunku bankowego wskazany na fakturze. W tytule przelewu powinien być wskazany numer faktury, za którą dokonywana jest płatność. W braku wskazania płatność zostanie zarachowana zgodnie w sposób określony przez Kancelarię zgodnie z zasadami ogólnymi prawa cywilnego. W przypadku uzgodnienia mieszanego sposobu rozliczenia płatność wynagrodzenia ryczałtowego następuje z góry przy zawarciu umowy, chyba że strony uzgodnią rozłożenie płatności na raty, a płatność wynagrodzenia godzinowego jest dokonywana z dołu w terminie 7 dni po zakończeniu usługi albo – w przypadku zlecenia stałej obsługi – w okresach miesięcznych na koniec miesiąca kalendarzowego, chyba że charakter zlecenia uzasadnia inny okres rozliczenia, który zostanie uzgodniony przez strony. Powyższe nie uchybia postanowieniom, na mocy których Kancelaria jest uprawniona do żądania zapłaty zaliczki na poczet usługi.

4. Klient jest zobowiązany zapłacić wynagrodzenie, zwrócić koszty i wydatki w terminie, wysokości i walucie określonych w umowie przelewem na rachunek bankowy wskazany na fakturze lub w umowie. Za datę zapłaty uważa się dzień zaksięgowania środków na rachunku bankowym Kancelarii. W przypadku opóźnienia Klienta w płatności należności za świadczone usługi, Kancelaria może naliczyć odsetki ustawowe, skorzystać z prawa do żądania rekompensaty za koszty odzyskiwania należności lub zawiesić świadczenie usług do czasu uregulowania należności, informując o tym Klienta.

5. Dokumenty sprzedaży są wydawane w siedzibie Kancelarii lub przesyłane na wskazany przez Klienta adres poczty elektronicznej. W razie ustalenia wynagrodzenia godzinowego lub mieszanego do dokumentu sprzedaży dołącza się wykaz zawierający opis czynności oraz czasu poświęconego na ich wykonanie. Wykaz ten nie jest dokumentem księgowym. Na Kliencie spoczywa obowiązek zachowania danych zawartych w wykazie w poufności, poza dokumentacją księgową.

6. Klient powinien zgłosić ewentualne zastrzeżenia co do wykazu przygotowywanego na potrzeby rozliczenia wynagrodzenia godzinowego lub mieszanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania dokumentu księgowego. Po bezskutecznym upływie tego terminu uznaje się, że Klient zaakceptował dokument finansowy bez zastrzeżeń.

§ 7
Wypowiedzenie umowy

1. Obie strony mogą wypowiedzieć umowę o świadczenie usług prawnych w każdym czasie z upływem 14 dni od dnia doręczenia oświadczenia o wypowiedzeniu albo ze skutkiem natychmiastowym w razie ziszczenia się jednej z poniższych okoliczności.

2. Wypowiedzenie umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Klient może z ważnych powodów wypowiedzieć ze skutkiem natychmiastowym umowę o świadczenie usługi prawnej, w szczególności, jeśli:

a) utracił zaufanie do Kancelarii, co jest obiektywnie uzasadnione w świetle okoliczności,
b) zlecona usługa nie została wykonana z powodu okoliczności obciążających Kancelarię w czasie, w którym zgodnie ze sztuką powinna być wykonana,
c) doszło do naruszenia tajemnicy zawodowej z powodu okoliczności obciążających Kancelarię.

4. Kancelaria może z ważnych powodów wypowiedzieć ze skutkiem natychmiastowym umowę o świadczenie usługi prawnej, w szczególności, jeśli:

a) doszło do utraty zaufania ze strony Klienta lub Kancelarii,
b) Klient nie uregulował wynagrodzenia za usługę lub nie rozliczył się z poniesionych przez Kancelarię kosztów albo odmówił uiszczenia zaliczki na poczet usługi,
c) Klient nie udzielił informacji lub danych albo nie przekazał dokumentów potrzebnych do wykonania usługi,
d) Klient nie udzielił informacji lub danych albo nie przekazał dokumentów potrzebnych do wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
e) Klient przekazał celowo nieprawdziwe, nierzetelne, niekompletne lub nieaktualne dane lub informacje albo posłużył się podrobionymi lub przerobionymi dokumentami,
f) działanie lub zaniechanie Klienta wypełnia znamiona czynu zabronionego (przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
g) ograniczenia w możliwości świadczenia usług na rzecz Klienta wynikających z prawa powszechnie obowiązującego i zasad wykonywania zawodu, w tym zasad etyki radców prawnych i adwokatów.

5. Wypowiedzenie umowy przez Klienta nie zwalnia z obowiązku zapłaty kwot należnych na rzecz Kancelarii z tytułu usług spełnionych do czasu wypowiedzenia, a także – w razie pozytywnego zakończenia postępowania lub uzyskania oczekiwanego rezultatu usługi – z uzgodnionego success fee. Klient zobowiązany jest też do zwrotu Kancelarii wydatków oraz kosztów poniesionych w związku z wykonaniem usługi prawnej, tym także w okresie od wypowiedzenia do czasu przekazania dalszego wykonania usługi innemu podmiotowi.

6. Wypowiedzenie umowy niezależnie od trybu wypowiedzenia i podmiotu, który złożył oświadczenie woli, jest równoznaczne z wypowiedzeniem wszystkich pełnomocnictw, jakie zostały udzielone Kancelarii w związku z wykonywaniem usługi, której dotyczy to wypowiedzenie. W razie wątpliwości oraz w braku odmiennego postanowienia umowy przyjmuje się, że z chwilą wypowiedzenia Klient zwalnia Kancelarię z obowiązku reprezentowania i podejmowania w jego imieniu jakichkolwiek czynności przez następne 14 dniu po złożeniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, niezależnie od tego, która ze stron złożyła takie oświadczenie.

§ 8
Odpowiedzialność

1. Kancelaria podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku ze świadczeniem usługi prawnej. Na żądanie Klienta zakres odpowiedzialności cywilnej może być rozszerzony. Koszty rozszerzenia ubezpieczenia na żądanie Klienta obciążają go w całości.

2. Odpowiedzialność Kancelarii i jakiegokolwiek współpracujących z nią podmiotów wobec Klienta z jakiegokolwiek tytułu, w szczególności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług prawnych jest ograniczona do wysokości poniesionych przez Klienta strat rzeczywistych, jednak nie wyższej niż trzykrotność wynagrodzenia Kancelarii za zlecenie, na tle którego powstał problem odpowiedzialności, a w przypadku umowy o stałą obsługę – nie wyższej niż trzykrotność wynagrodzenia za okres ostatnich 12 miesięcy poprzedzających moment, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie szkody. Do powyższego okresu wlicza się też miesiąc, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące szkodę. Odpowiedzialność Kancelarii i współpracujących z nią podmiotów nie obejmuje zatem utraconych korzyści.

3. Klient zobowiązuje się zwolnić Kancelarię i jej współpracowników z odpowiedzialności powstałej w związku z obciążającym go naruszeniem prawa albo niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przez niego umowy. Klient zobowiązuje się chronić i podjąć wszelkie możliwe działania zmierzające do zabezpieczania Kancelarii i wszelkich jej współpracowników w najszerszym dopuszczalnym prawem zakresie przed szkodami, roszczeniami, zobowiązaniami i wydatkami w związku z obciążającym go naruszeniem prawa, niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy. W razie poniesienia przez Kancelarię lub jej współpracowników szkód, roszczeń, zobowiązań lub wydatków, które powstały w związku z naruszeniem przez Klienta prawa lub niewykonaniem albo nienależytym wykonaniem umowy, Klient jest zobowiązany do niezwłocznego zwrotu uiszczonych kwot.

4. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi prawnej, jeśli wynika ono z:

a) siły wyższej,
b) przedstawienia przez Klienta albo podmioty przez niego upoważnione niepełnych, nieprawdziwych, nierzetelnych, nieaktualnych lub błędnych danych, informacji, dokumentów, dowodów,
c) niedbalstwa lub niedołożenia należytej staranności przez Klienta,
d) niewykonania przez Klienta zaleceń lub sugestii Kancelarii,
e) nieopłacenia lub opłacenia po upływie terminu obciążających Klienta opłat, kosztów lub wydatków związanych z usługą, w szczególności opłat sądowych, skarbowych lub innych na rzecz organów państwowych lub samorządowych,
f) popełnienia czynu zabronionego przez Klienta.

§ 9
Prawa autorskie

1. Utwory powstałe w związku z wykonywaniem usługi prawnej podlegają ochronie prawa autorskiego. Prawa autorskie do utworów powstałych w związku z wykonywaniem usługi prawnej przysługują Kancelarii lub podmiotom współpracującym z nią, którymi posłużyła się ona przy wykonywaniu umowy.

2. Klient nabywa z chwilą zapłaty całości wynagrodzenia, kosztów i wydatków własność egzemplarzy utworu stworzonych w związku z wykonaniem usługi.

3. Klient jest uprawniony do korzystania z egzemplarzy utworów tylko w zakresie wynikłym z celu umowy, obowiązujących przepisów i na własny użytek.

4. Klient jest zobowiązany uzyskać uprzednią, pisemną zgodę Kancelarii w każdej sytuacji, gdy ma zamiar korzystać z utworu stworzonego w związku z wykonaniem usługi w zakresie wykraczającym poza cel, obowiązujące przepisy i własny użytek. Naruszenie powyższego obowiązku jest równoznaczne z naruszeniem praw autorskich do utworu, co uruchamia odpowiedzialność przewidzianą w powszechnie obowiązujących przepisach.

5. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za skutki wykorzystania przez Klienta utworu stworzonego w związku z wykonywaniem umowy, a także innych informacji, materiałów lub dokumentów przekazanych Klientowi podczas wykonywania umowy do innego celu niż uprzednio określonego w umowie o świadczenie usługi prawnej.

§ 10
Ochrona danych osobowych

1. Administratorem danych osobowych osób fizycznych, które zostały udostępnione, przekazane bezpośrednio lub pośrednio przez Klienta lub pozyskiwane w inny sposób przez Kancelarię w związku ze świadczeniem usług prawnych jest Joanna Kaźmierczak prowadząca Kancelarię Adwokacką w Łodzi z siedzibą przy ul. Piramowicza 15/17, NIP 7272691996, REGON 365128160, email: joanna.kazmierczak@adwokatura.pl. Dane osobowe osób fizycznych obejmują m.in. dane osób zawierających umowę w imieniu Klienta, osób kontaktowych po stronie Klienta, w tym osób upoważnionych do składania zleceń i osób obsługujących procesy ich rozliczeń.

2. Zasady przetwarzania danych osobowych są zawarte w polityce prywatności dostępnej na stronie internetowej Kancelarii.

3. Administrator nie wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych.

4. Na mocy art. 14 ust. 5 lit d RODO Kancelaria jest zwolniona z wykonywania obowiązku informacyjnego z uwagi na konieczność zachowania tajemnicy zawodowej.

5. Administrator przetwarza dane osobowe w następujących celach i w określonym czasie:

a) wykonanie umowy – podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. b RODO – przetwarzanie danych osobowych w tym zakresie odbywa się przez czas niezbędnego przechowywania tej dokumentacji w związku z koniecznością obrony swych praw lub praw osób trzecich, tj. zasadniczo przez 6 lat od końca roku, w którym strony zakończyły współpracę,

b) ustalenie, dochodzenie lub obrona roszczeń administratora, osoby, której dane dotyczą lub osoby trzeciej – podstawą przetwarzania w tym celu danych osobowych w takiej sytuacji jest art. 6 ust. 1 lit f RODO, a uzasadnionym interesem jest umożliwienie uprawnionym podmiotom dochodzenia swoich słusznych praw, zabezpieczenie efektywności wymiaru sprawiedliwości – przez czas potrzebny do ustalenia, dochodzenia lub obrony praw administratora, klienta lub osoby trzeciej, tj. zasadniczo przez 6 lat od końca roku, w którym strony zakończyły współpracę,

c) wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, np. naliczenie i zapłata należnych danin publicznoprawnych; podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO – przez czas przewidziany w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, tj. zasadniczo przez 5 lat od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że zachodzi konieczność dochodzenia, ustalenia lub obrony praw administratora, klienta lub osoby trzeciej, wówczas przez czas potrzebny do ustalenia, dochodzenia lub obrony praw tych osób.

6. Przetwarzanie danych osobowych w powyższych celach nie odbywa się na podstawie zgody, toteż Klientowi nie przysługuje uprawnienie do jej cofnięcia.

7. Administrator przetwarza dane osobowe obejmujące dane identyfikacyjne (imię, nazwisko), dane adresowe, potrzebne dane kontaktowe (numer telefonu, faksu, adres poczty elektronicznej), dane numerów rachunków bankowych, itp. – w zakresie niezbędnym do spełnienia usługi, rozliczenia lub realizacji któregokolwiek z innych wskazanych powyżej celów.

8. Przy świadczeniu usług Kancelaria może angażować podwykonawców i inne podmioty świadczące, jeśli jest to potrzebne do wykonania tej usługi. Na tym tle może pojawić się konieczność przekazania przetwarzania lub udostępnienia danych osobowych powziętych w związku z wykonywaniem usługi. W razie udostępniania lub powierzenia przetwarzania danych osobowych podmiotom trzecim, Kancelaria nakłada na nie zobowiązania co do poufności oraz przestrzegania zasad przetwarzania danych osobowych. Odbiorcą danych osobowych Klienta mogą być w szczególności: podmioty świadczące usługi pocztowe, kurierskie, informatyczne, serwisowe, dostępu do poczty elektronicznej, aplikacji, itp. oraz organy państwowe powołane do rozpatrywania sporów i podmioty mające z mocy upoważnienia ustawowego wglądu w akta sądowe sprawy lub w rejestry elektroniczne prowadzone w sądzie.

9. Dane osobowe mogą być zbierane także z innych źródeł niż od osoby, której dane dotyczą w trakcie czynności procesowych.

10. Administrator nie przekazuje danych osobowych Klienta do państw trzecich. Kancelaria ma jednak prawo – jeśli jest to uzasadnione zakresem realizowanej usługi lub jeżeli żąda tego Klient – do przekazywania danych osobowych w ramach obszaru Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak i – w razie spełnienia wymagań określonych przez RODO – także poza Europejskim Obszarem Gospodarczym.

11. Jeżeli Klient ma siedzibę w państwie trzecim niezapewniającym odpowiedniej ochrony danych osobowych, a podczas świadczenia usług Kancelaria może pojawić się potrzeba przekazania Klientowi danych osobowych, strony zobowiązują się zawrzeć dodatkową umowę ze standardowymi klauzulami umownymi określającymi zasady przekazywania danych osobowych do państw trzecich, przyjętymi przez organy unijne.

12. Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt b RODO Klientowi przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych i ich sprostowania lub uzupełnienia. Ze względu na tajemnicę adwokacką i radcowską oraz specyfikę wykonywanej usługi nie przysługuje Klientowi prawo żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo żądania przeniesienia danych osobowych.

13. Klientowi przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzoru, jeśli Klient uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

14. Podanie przez Klienta danych osobowych w celu wykonania umowy jest dobrowolne, niemniej odmowa podania danych uniemożliwia spełnienie świadczenia z tej umowy. Podanie przez Klienta danych osobowych w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony praw administratora, osoby, której dane dotyczą, lub osoby trzeciej i zrealizowania obowiązków ciążących na administratorze są następstwami podania danych osobowych wymaganych dla wykonania umowy z administratorem. Podanie tych danych nie następuje w ramach osobnej czynności przedsięwziętej przez Klienta.

15. Administrator nie przetwarza danych osobowych w sposób zautomatyzowany.

16. Klient zapewnia Kancelarię i wszystkie współpracujące z nią podmioty, że udostępniane lub przekazywane jej dane osobowe przetwarza i udostępnia zgodnie z prawem oraz nie zachodzą przeszkody, które uniemożliwiałyby zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych przez Kancelarię i wszystkie współpracujące z nią podmioty.

17. Klient i Kancelaria ponoszą odrębną odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów o ochrony danych osobowych. Klient jest zobowiązany naprawić szkody poniesione przez Kancelarię lub podmioty z nią współpracujące w związku z naruszeniem przez Klienta lub przez podmioty, za które odpowiada, przepisów o ochronie danych osobowych lub nieprawdziwością złożonych oświadczeń w zakresie danych osobowych.

§ 11
Prawo właściwe i rozstrzyganie sporów

1. Stosunek prawny między stronami wynikający z zawartej umowy o świadczenie usługi prawnej i dookreślony przez ogólne warunki świadczenia usług i inne dokumenty przez nie podpisane lub zaakceptowane w związku z zawarciem umowy, w szczególności zawarcie umowy, jej wykonanie i odpowiedzialność za nienależyte jej wykonanie lub niewykonanie podlegają prawu polskiemu.

2. Dla skutków wskazania prawa polskiego jako właściwego nie ma znaczenia język, w jakim zostały sporządzone dokumenty w związku z zawarciem umowy przez strony. W razie wątpliwości co do treści lub wykładni umowy albo ogólnych warunków świadczenia usług sporządzonych w różnych wersjach językowych rozstrzygające znaczenie ma polska wersja językowa.

3. Wszelkie spory związane z będą rozstrzygane w miarę możliwości polubownie. W braku możliwości porozumienia dla rozstrzygnięcia sporu właściwy będzie sąd powszechny dla siedziby Kancelarii.

§ 12
Postanowienia końcowe

1. W czasie trwania umowy z Klientem, Kancelaria może zmienić treść ogólnych zasad świadczenia usług, informując wcześniej Klienta o takiej zmianie i jej treści. Zmienione ogólne zasady wiążą Klienta, jeżeli nie wypowie umowy o świadczenie usługi w terminie 14 dni od otrzymania takiej informacji.

2. Jeżeli umowa obejmuje zakresem także usługi inne niż doradztwo prawne, postanowienia ogólnych warunków należy stosować odpowiednio do pozostałych usług, chyba że strony inaczej postanowiły.
Wersja obowiązująca od 21.07.2024 r.