Odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej na odległość
Przy okazji regulacji sprzedaży na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w ustawie z 30.05.2014 r. o prawach konsumenta zostało przewidziane dodatkowe uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy. Uprawnienie to przysługuje konsumentowi, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, a jego realizacja nie jest uzależniona od podania przyczyny i ponoszenia przez niego kosztów (poza pewnymi wyjątkami). Konsument może skorzystać z uprawnienia do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Termin ten jest wydłużony, jeśli umowa była zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, do 30 dni.
Jeśli w wykonaniu umowy dochodzi do wydania towaru konsumentowi lub wskazanej przez niego osobie trzeciej innej niż przewoźnik, bieg terminu do skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy rozpoczyna się co do zasady z chwilą wydania tego towaru. W pozostałych przypadkach termin ten rozpoczyna bieg z chwilą zawarcia umowy.
Konsument dysponuje zatem wyjątkowo skutecznym środkiem prawnym, za pomocą którego może on zrezygnować z umowy sprzedaży zawartej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa nawet wtedy, gdy umowa została wykonana prawidłowo.
W jaki sposób skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy?
Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie, w którym wyraża taką wolę. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy.
Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
1) przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do ustawy;
2) przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Skutek odstąpienia od umowy
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.
Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać.
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru.
Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze towar od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania towaru z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.