NEWSLETTER

Kancelaria Adwokacka adw. dr Joanna Kaźmierczak​

Gwarancja przy sprzedaży

Gwarancja przy sprzedaży

Na czym polega gwarancja?

Ochrona gwarancyjna jest niezależna od rękojmi przy sprzedaży. Gwarancja służy do zapewnienia kupującemu dodatkowej ochrony obok odpowiedzialności z tytułu rękojmi i odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.

Gwarancja w przeciwieństwie do rękojmi nie jest obligatoryjna. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego przez gwaranta. Dla istnienia gwarancji nie jest jednak potrzebne wydanie dokumentu gwarancyjnego. Kupujący może wprawdzie żądać wydania dokumentu gwarancyjnego, ale nie jest to potrzebne do udzielenia gwarancji.

Udzielenie gwarancji może być odpłatne lub nieodpłatne. Kupujący może zgodzić się na poniesienie kosztów ochrony gwarancyjnej. W braku tej zgody gwarancja nie jest udzielana albo jest udzielana nieodpłatnie na krótszy okres.

W oświadczeniu gwarancyjnym określa się obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości opisanych w oświadczeniu. Gwarancja odnosi się zatem do właściwości rzeczy sprzedanej.

Gwarant formułuje oświadczenie gwarancyjne w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala – w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Jeżeli rzecz jest wprowadzana do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej, oświadczenie gwarancyjne sporządza się w języku polskim. Wymagania używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów i zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.

Treść oświadczenia gwarancyjnego

Oświadczenie gwarancyjne zawiera:

1) wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz że gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej;

2) nazwę i adres gwaranta;

3) opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji;

4) wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja;

5) warunki gwarancji.

Uchybienie ustawowym wymaganiom co do treści gwarancji nie wpływa na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawia wynikających z niego uprawnień.

Obowiązki gwaranta

Obowiązki gwaranta są określane przez niego w treści oświadczenia gwarancyjnego. Sprzedawcy pozostawiono dużą swobodę w formułowaniu obowiązków, jakie na nim spoczywają w związku z udzieleniem gwarancji. Obowiązki te mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.

Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji, oraz dostarczyć mu rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

Termin gwarancji

Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.